Tråden startades av: Columbia  2024-04-23 10:43:24
Anko Van Der Werff på routes  
Kunde ej läsa hela artikeln då den ligger bakom en betalvägg men Anko ska ha sagt att rutterna till New York från Stockholm och Oslo ligger kvar och att en till linje är aktuell.

Någon med insyn som vet vilken linje och från vilken av städerna?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sas
2024-05-06 10:25:47
SV: Anko Van Der Werff på routes
"Jonny p" förklara vad chapter 11 inneburit för SAS? I skillnad fördelar i jämförelse med den Svenska rekonstruktionen som oavsett måste genomföras, är det inte kaka på kaka, helt onödig, Kostat hittills 1.5 miljarder av SAS skrala kassa.
Om SAS betytt så mycket för Wallenberg varför har de nu hoppat av?

Svensk Industri
2024-05-05 18:10:28
SV: Anko Van Der Werff på routes
SAS har under många år varit en stor fördel för Svensk Industri!

Wallenberg har haft mycket stor nytta av SAS. Det har givit oss Svenskar mycket!

Men det är inte alla förundrat att förstå när man inte ser längre än vad näsan räcker!

Johnny P
2024-05-05 12:43:06
SV: Anko Van Der Werff på routes
thomas,
Tydligen har du inte fattat vad en ch.11 innebär. Det är väldigt begränsad vad ett bolag som är under ch11 process kan få ändra på.

Kan hålla med om att gamla SAS inte har varit någon bra affär .

Nya SAS har alla möjligheter att bli ett framgångsrikt flygbolag. Anko ven der Werff är en bra och kompetent VD för SAS Han har samlad en internationell toop ledning med stor kompetens från flygbranschen.

Svenska bönräknare utan bransch kunskap har man försökt sig med utan någon vidare framgång.


Erik
2024-05-04 16:20:07
SV: Anko Van Der Werff på routes
Hade sas drivits på affärsmässiga grunder skulle bolaget gått i konkurs redan på tidigt 50-tal. Såväl då som fram till nyligen räddades bolaget gång på gång av skattemedel, som dessutom bidrog till Kastrups utveckling och svensk flygskugga.

Jag tror inte att ev. vlnsutdelning till staten överstiger vad som staten skänkt till detta bolag under årens lopp.
@Sv thomas
2024-05-04 15:25:04
SV: Anko Van Der Werff på routes
Vad har SAS tillfört som ingen annan skulle kunna göra eller ha gjort bättre.
Jag anser att detta bolag varit direkt skadligt för svensk trafikutveckling inom flyget.
Vi har skänkt bort skattemedel och annat, utan att få något tillbaka.
thomas
2024-05-04 14:05:10
SV: Anko Van Der Werff på routes
"En blind som varit med länge"
Nicolin var och rensade redan på 60 talet
Då de gjorde stora förluster.
Förluståren är betydligt större än de få vinstår bolaget kan visa.
Oseriositeten visar skribenten med "sprider dynga" vem är Du att avgöra det? Bara uttrycket skribenten använder visar var ursprunget till dyngan kommer ifrån, att sanna kommentarer om verkligheten för SAS smärtar är uppenbart. Vad som hände på 50 60 talet är egalt nu
Skylla på pandemin hela tiden när man nu långt efter dess verkan förlorar en 10 miljarder på årsbasis, och med allt vad Anko gjort.
Man måste vara helt verklighets främmande att tro att ett sånt bolag klarar sig.
@ sv thomas
2024-05-04 13:25:14
SV: Anko Van Der Werff på routes
Det är en sanning med väldigt stora modifikationer att SAS har haft många vinst år..
Det kan ha varit på 50-60 talet i så fall.

På 70 talet gick SAS jättedåligt och var när Jan Carlzon tog äver i början på 80 talet närmast konkursmässigt.

På 80 talet hade man förvisso ngra riktigt bra vinster vissa år.
På 90 talet var det väldigt turbulent vissa år med bra vinst andra med miljard förlust.
Sedan millennieskiftet har det väl inte gått särkillt bra samlad sett.
Klart att 9/11 och pandemin har med det att göra , men SAS har inte varit övertygande sedan monopolet försvann.


Nya SAS som sannolikt blir majoritets ägd av AF-KLM inom ett par år kan bli ett bra konkurrenskraftigt bolag.

Modellen med tre olika stater som huvudsakliga ägare var en katastrof för SAS , olika regeringar som har lagt sig i linjer och baser mv. har. varit ofantligt dyrt.
Sv thomas
2024-05-04 12:05:54
SV: Anko Van Der Werff på routes
Du har fel i mycket du säger. Exempelvis SAS har ständiga förluster!

De flesta flygbolag har haft stora förluster under några Pandemi år, även Ryanair.

Du behöver uppdatera dig på vad som verkligen gäller.

SAS har haft många vinst år sedan starten 1946 och staten har tjänat mycket pengar. För en riktig jämförelse behöver all data justeras till dagens penningvärde.

SAS ligger vid en riktig och rättvis beskrivning totalt på plus sedan 1946.

En som varit med länge.
@ thomas
2024-05-04 11:36:46
SV: Anko Van Der Werff på routes
Som vanligt sprider du en massa dynga här på FT.
Ditt inlägg visar tydligt att du ingenting vet om ämnet.

SAS är under ch 11 konkursskydd i USA, och det är ytterst begränsad vad bolaget har möjlighet att göra under ch 11. Detta har flertalet fattat.
Anko vd Werff håller på att bygga ett nytt SAS som ska bli konkurrenskraftigt.
Exakt hur det kommer att se ut återstår att se.

Anko har samlat ett internationellt team bestående av folk som är kunniga inom flyg branschen.

Svenska bönräknar vd or har man provat med, och det har gått sådär..

Det är totalt oseröst att fortsätta babbla om hur mycket pengar SAS förlorar i nuläget. Det har inget att göra med det nya SAS som kommer ta över från gamla unkna SAS DNS.
thomas
2024-05-04 09:27:42
SV: Anko Van Der Werff på routes
I fallet med SAS har Svenska staten gjort helt rätt dragit sig ur
Värre med Postnord en katastrofaffär då Danska posten gått går med jätteförluster kostat miljarder för Svenska posten.
De här nya programmen betyder absolut inget förlusterna blir ju till och med högre.
Heller inte nya vdar, Anko har bara styrt mot KLM, och själv kostat hundratals millioner till inget gagn för SAS, tvärtom han bränner bara miljarder av bolagets pengar, hur kan detta vansinne bara pågå år efter år. + chapter 11 ytterligare miljardkostnader helt i onödan.
@op
2024-05-03 17:43:03
SV: Anko Van Der Werff på routes
Fel, 23.321sek är ingångslönen på Connect ARN nu, flygtillägg 1980sek, plus traktamenten och produktionstillägg.
op
2024-05-02 13:47:55
SV: Anko Van Der Werff på routes
@Zune

Ingångslön 2024 på Connect för cabin crew är 25 304 SEK
DEF
2024-05-01 14:45:19
SV: Anko Van Der Werff på routes
Låt oss en gång för alla slippa denna förlusthistoria på svensk mark. Danskarna kanske inte klarar sig utan svenska skattepengar.
Dessbättre finns oftast alternativ till SAS från ARN, om inte så väljer jag Berlin eller Helsingfors
Zune
2024-04-28 11:11:41
SV: Anko Van Der Werff på routes
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
23.000:- i grundlön brutto hos Connect ter sej väldigt lågt med tanke på att kabinpersonal har ansvar för säkerheten och ska rädda livet på folk när det behövs!
thomas
2024-04-28 10:59:01
SV: Anko Van Der Werff på routes
"Leifd" exakt rätt uppfattat
Det är kört för SAS, tror inte Danska staten ensam kan bära denna ständiga förlustmaskin.
Hur kan man argumentera för detta katastrof bolag, som har bara ett mantra "ständiga jätteförluster" trots ständigt nytt kapital och nya pigga temanamn som "sas forward "som bara upprepar förluster.
thomas
2024-04-28 08:48:58
SV: Anko Van Der Werff på routes
"Sas" (skrivet av en Sasare) infantila orealistiska argument för SAS.
ursäkterna är många, andra bolag opererar under exakt samma villkor
och tjänar pengar, marknaden är lika för alla.
2.4 miljarder i förlust sista kvartalet indikerar absolut ingen förbättring.
snarare försämring, var finns det positiva i SAS utveckling under Ankos ledning. Att ösa in pengar i svarta håls ohållbara bolag ger inget. Svenska staten har ju helt rätt hoppat av så även grundarfamiljen Wallenberg, de visar hur dessa bedömmer bolagets förmåga att överleva.. Man bara bränner pengar till ingen som helst nytta.
Andreas
2024-04-27 19:28:40
SV: Anko Van Der Werff på routes
Assar: Vilket Sverige syftar du på? I det Sverige jag bor är NETTO-genomsnittslönen absolut inte så hög. Netto beror ju dessutom på i vilken kommun/län du bor och skattar. Du kanske har blandat ihop netto och brutto?
Leif D
2024-04-27 18:14:24
SV: Anko Van Der Werff på routes
@SAS. Andra aspekter än ekonomi för ett företag? Menar du att statens skall investera mera så att inte livsstilar hotas? Det monopol som SAS åtnjöt under störer delan av sin tifd kommer inte tillbaka.

Och för 15 år sedan hade SAS cirka 30 miljarder i eget kapital jämfört med dagens minus 30 miljarder. Ledningen (inklusive nuvarande VD) och styrelsen i SAS har gjort ett fantastiskt arbete och "bara" gjort av med 60 miljarder på 15 år plus kanske 10 miljarder i statliga subventioner.
SAS
2024-04-27 14:32:45
SV: Anko Van Der Werff på routes
Jo, det är sant att Anko, det vill säga SAS, har kämpat hårt för att hålla sig flytande, med betydande förluster och en hög skuldbörda. Men det är viktigt att sätta dessa utmaningar i ett bredare sammanhang för att förstå varför många fortfarande anser att SAS gör ett bra jobb.

För det första är luftfartsindustrin extremt volatil och påverkas av många faktorer utanför bolagets kontroll, som geopolitiska händelser, ekonomiska cykler och nu senast pandemin. Att hålla ett flygbolag lönsamt i en sådan miljö är en enorm utmaning, och att Anko har kunnat fortsätta att flyga trots förluster visar på deras förmåga att anpassa sig och hantera svårigheter.

Dessutom har SAS historiskt sett spelat en viktig roll för skandinavisk luftfart och har bidragit till regionens ekonomiska tillväxt och sammanhållning. Många resenärer värdesätter fortfarande SAS för dess nätverk av destinationer, kvalitetstjänster och lojalitetsprogram.

När det gäller statens insatser och investeringar i SAS är det viktigt att förstå att flygindustrin är av strategisk betydelse för många länder, inte minst för Sverige och de andra skandinaviska länderna. Att stödja SAS kan ses som en investering i regionens långsiktiga ekonomiska och infrastrukturella stabilitet, även om det kan vara kontroversiellt att använda skattebetalarnas pengar för detta ändamål.

Slutligen, även om det finns mycket att förbättra och utmana inom SAS, är det viktigt att erkänna de framsteg och det arbete som görs för att försöka övervinna de nuvarande svårigheterna. Att bedöma ett företags prestationer enbart utifrån dess ekonomiska resultat kan vara missvisande, särskilt när det finns andra aspekter att beakta, som kundnöjdhet, operativ effektivitet och strategisk inriktning.

@thomas
2024-04-27 13:33:25
SV: Anko Van Der Werff på routes
Det är nog kabin som menas!
thomas
2024-04-27 12:05:12
SV: Anko Van Der Werff på routes
Assar marknaden styr: tillgång efterfrågan, inget dramatiskt eller orättvist i det.
I US är ingångslönerna för 2 p
även lägre, men när kapten högra än här.
Byt yrke om Du tycker dåligt
Assar
2024-04-27 11:32:58
SV: Anko Van Der Werff på routes
Snitt nettoinkomsten i Sverige ligger på 32.000:-
Sas Connect ingångslön brutto 23.000:-
Tur dom kan utnyttja desperata människor.
Nederländerna
2024-04-26 08:51:01
SV: Anko Van Der Werff på routes
Kan det verkligen vara en slump att Anko anställs på SAS där sedan KLM/Air France bli storägare?
Har var väll placerad för att göra en Due Diligence.
thomas
2024-04-26 08:26:07
SV: Anko Van Der Werff på routes
@thomas. Jo men till vilket pris håller Anko SAS flygande 2.4 miljarder i kvartalsförlust. Allt som intecknats är intecknat, bolaget har en skuldbörda på en 50 miljarder. Tusentals har förlorat allt på sina tidigare aktieinnehav i SAS, Svenska staten har pumpat in en 20 miljarder i närtid, pengar i sjön till ingen nytta är nu borta.

Ändå anses här att Anko gör ett bra jobb?
Columbia
2024-04-24 14:21:57
SV: Anko Van Der Werff på routes
@Karl - en dansk branschtidning. Kunde inte läsa hela artikeln tyvärr.

Atlanta från Stockholm och Oslo med Delta låter rimligt, åtminstone på säsongsbasis.
@thomas
2024-04-24 13:35:03
SV: Anko Van Der Werff på routes
Med tanke på att SAS fortfarande flyger så skulle jag säga att han gör ett bra jobb.
Karl
2024-04-24 11:41:30
SV: Anko Van Der Werff på routes
Hej,
Nyfiken vilken artikel det handlar om, är det ngt pressmeddelande?

Mvh
K
Saltkammargutten
2024-04-24 10:55:07
SV: Anko Van Der Werff på routes
Chicago bör ju komma tillbaka till ARN. Eller få AA tillbaka.
thomas
2024-04-24 07:56:26
SV: Anko Van Der Werff på routes
Börja med att byta ut VDn försök head hunta Emirates Engelska kompetenta vd. Linjer hit och dit är egalt nu.
Bara titta på han performance hur bra bolaget går.
Gör det nu för att få slut på det konstanta mijardslöseriet.
pf
2024-04-23 22:22:45
SV: Anko Van Der Werff på routes
vill, og sikkert ikke rett, OSL-MSP v.v, om sommeren.

2024-04-23 19:29:07
SV: Anko Van Der Werff på routes
Skulle gissa på att Toronto blir helårslinje eller ev om det blir Atlanta från ARN eller OSL! Kanske i triangel som Toronto och Miami körs idag.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev